Zgodnie z badaniem "Consumer Signals" przeprowadzonym przez Deloitte, smartfony stanowią 97 proc. wszystkich rodzajów telefonów mobilnych. Wyniki badań pokazują też rosnącą popularność technologii sieci 5G, umożliwiającej szybszą transmisję danych w porównaniu do sieci poprzednich generacji. "Już co drugi polski użytkownik smartfona posiada urządzenie właśnie w technologii 5G" - podano.
Dostęp do sieci 5G nie wpłynął znacząco na nawyki użytkowników urządzeń mobilnych - poinformowali autorzy badania. Respondenci zapytani o to, czy posiadanie urządzenia 5G sprawia, że częściej korzystają z mediów społecznościowych i platform streamingowych czy korespondują z bliskimi, najczęściej odpowiadali, że częstotliwość tego typu czynności nie uległa zmianie.
Jak poinformował Deloitte, największą różnicę widać w kategorii oglądania transmisji na żywo: czterech na dziesięciu badanych stwierdziło, że robi to częściej, niż gdy posiadali urządzenia poprzednich generacji. Na pytanie, czy kolejnym telefonem będzie smartfon 5G, 38 proc. uczestników ankiety odpowiedziało twierdząco, a 41 proc. nie ma zdania w tej sprawie. Zapytany o przyczynę braku chęci zmiany urządzenia na nowsze, co drugi badany odpowiedział, że wszystkie czynności może wykonywać na telefonie nieposiadającym dostępu do 5G, co piąty nie ma zdania na ten temat, a 17 proc. uważa smartfony 5G za zbyt drogie.
Ekspert Deloitte Sławomir Lubak zwrócił uwagę, że chociaż technologia 5G jest coraz popularniejsza wśród polskich konsumentów, to świadomość wszystkich możliwości, jakie dają tego typu urządzenia, jest relatywnie niska. "Co więcej, wśród wielu osób panuje przekonanie, że smartfony 5G są zbyt drogie, co stanowi ważny sygnał dla dystrybutorów tego typu urządzeń" - poinformował. Jego zdaniem kampanie informacyjne, w połączeniu z rozsądną polityką cenową mogą "pomóc zwiększyć zainteresowanie konsumentów tego typu rozwiązaniami i docelowo przynieść dodatkowe korzyści firmom z branży telekomunikacyjnej".
Najnowsza wersja badania została przeprowadzona pod koniec grudnia 2023 r. Była to 50. edycja przeprowadzona globalnie i 41., w której wzięli udział konsumenci z Polski. W sumie eksperci Deloitte przebadali mieszkańców 19 krajów; oprócz Polski, byli to obywatele: Arabii Saudyjskiej, Australii, Brazylii, Kanady, Chin, Holandii, Hiszpanii, Francji, Niemiec, Indii, Japonii, Meksyku, RPA, Korei Południowej, Włoch, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. (PAP)
bk/ pad/